PDA

Vis full versjon : Hva vil DU ha ut av forumet?

Ingvil
09-06-13, 01:16
Hei!
Sør-Afrika foreningen har veldig engasjerte medlemmer, og det liker vi!
Som de fleste kanskje har fått med seg, har det den siste tiden vært en diskusjon der det viser seg at flere synes det er en veldig "happy-go lucky"-stemning her inne. Og det skal vi også ha, men det skal også være rom for andre ting som et medlem ønsker å ta opp. Alt til sin tid. Noen føler kanskje at det blir feil å dra ned stemningen ved å lufte utfordringer eller problemer de har støtt på, og andre synes kanskje det er vanskelig å ivareta personvernet ved å ta det opp på forumet.

Hvordan kan vi praktisk løse dette på forumet?
Hvordan ønsker DU at forumet skal være - hva savner du, eller ønsker å forandre på?

Dette er en ting som kommer til å tas opp på årsmøtet. Jeg ønsker derfor konkrete forslag sendt på pm til meg. Ikke nøl med å sende inn forslag!
Forumet er en fin plass å bo i ventetiden, men det skal også være en fin plass å besøke etter at den etterlengtede sønn eller datter er kommet hjem!

Håper på mange gode innspill :sol:
Ingvil

Marianne
09-06-13, 13:17
Tenkte jeg skulle svare åpent her ;)
Jeg er veldig glad i forumet, og kanskje litt avhengig??
Jeg liker kjempegodt den gode stemningen her, men jeg er en av de som gjerne ønsker noe mer, og har heller ikke nølt med å ta opp akkurat det.
Men når man da ikke får svar, eller ingen ønsker å ta opp så tenker jeg at vi kanskje har det akkurat slik vi vil ha det?
Det har vært utrolig lite diskusjon over barn med spesielle omsorgsbehov f.eks og da har jeg rett og slett funnet andre å diskuterer det med. Innimellom skriver jeg noe, lurer på noe, eller spør, men mest fordi jeg ønsker at de som kanskje er helt nye eller ikke har noen andre å diskutere det med får vite at jeg er noen man kan spørre. (ikke at jeg vet så mye, men fint å ikke være alene)
Jeg tror personlig at foreldre forum kan være et sted å diskutere vanskelige ting. Her burde alle presentere seg og et underforum hvor det selvsagt er 100 taushetsplikt. Man kan også lage undergrupper som er lukket for de som ikke har de behovene. F.eks en lukket gruppe for premature barn, sent adopterte, spesielle behov, tilknytningsvansker osv osv

Ingvil
09-06-13, 16:56
Det er notert Marianne.
Godt forslag :ja:

lilla75
09-06-13, 20:28
Dette er en ting som kommer til å tas opp på årsmøtet.
Ingvil

Kanskje feil tråd, men jeg venter fortsatt på referat fra årsmøte 2012.

Ingvil
09-06-13, 21:15
Kanskje feil tråd, men jeg venter fortsatt på referat fra årsmøte 2012.

http://www.saforeningen.no/forum/content.php?125-arsm%F8te
Ligger under 'Hjem' og 'Årsmøteinformasjon'. Ble lagt ut lovlig sent, og det beklager jeg på vegne av styret. Men det har ligget ute siden april :bloemsmile4:

lilla75
09-06-13, 21:59
http://www.saforeningen.no/forum/content.php?125-arsm%F8te
Ligger under 'Hjem' og 'Årsmøteinformasjon'. Ble lagt ut lovlig sent, og det beklager jeg på vegne av styret. Men det har ligget ute siden april :bloemsmile4:

Så bra! Da har jeg bare ikke fått det med meg.

lilla75
09-06-13, 22:11
Ligger budsjett og regnskap tilgjengelig?
Ser at de er fremlagt og godkjent, men jeg har ikke sett disse, verken i forkant av møtet eller etterpå.

Ingvil
09-06-13, 22:35
Ligger budsjett og regnskap tilgjengelig?
Ser at de er fremlagt og godkjent, men jeg har ikke sett disse, verken i forkant av møtet eller etterpå.

Nei, det ser ut som det kun er referatet, uten budsjett og regnskap, som er blitt lagt ut. Jeg skal sende mail til kasserer og leder og be dem legge det ut. Det burde nok ha blitt lagt ut sammen med referatet, jeg vet ikke hvorfor det ikke ble gjort.

beluda
10-06-13, 11:37
For meg er forumet en plass hvor jeg har blitt kjent med andre ventende/blivende/allerede foreldre.
Skulle det være sensitiv informasjon rundt mitt barns utvikling/historie og utfordringer vi møter i fht dette ville jeg ikke lagt det ut på forumet, men evt tatt det opp i fortrolighet med venner jeg har blitt kjent med gjennom forumet og som jeg stoler på.

Jeg er en åpen person som deler mye om mammarollen på forum i dagboken min. og jeg sier også noe om tanker rundt tilknytning, hvordan vi gjorde dette i møte med omgivelser den første tiden, samtaler med barna rundt deres historie når de undrer seg, etc. Dette fordi dette er noe jeg brenner for og tenker at er viktig å formidle noe om på et adopsjonsforum. For barnas skyld!

For meg er derfor dagens utgave av forumet fint med et eget foreldreunderforum der jeg har mulighet til å opprette nye tråder når det er noe jeg lurer på, eller trenger mer informasjon om. Det er bra at det kommer tråder opp rundt ulik problematikk man kan møte på, men for meg vil det være for generell informasjon og ikke for å presentere mitt barns eventuelle utfordringer, etc.

Når det gjelder meg selv og min opplevelse av å være mamma, så eksponerer jeg meg selv villig vekk i dagboka mi. Jeg klarer rett og slett ikke å holde de gode følelsene for meg selv hele tiden :blunke1:

Marianne
10-06-13, 15:27
Jeg forstår det med sensitive opplysninger, men et lukket underforum ville kanskje vært løsningen for mange? Jeg kjenner veldig på at vi kjenner svært få adoptanter. Jeg vet hvor vi bor:blunke1: Men det er svært vanskelig for meg å bli kjent med andre som har adoptert fra SA. Ikke møter vi andre som skal adoptere fra Sør Afrika på adopsjonsforberedende kurs eller kafe treff, og spontane treff satt igang på forum blir vanskelig å komme på både pga av avstand, men også pga av kostnad, så jeg vet ikke hvem jeg kan prate med disse tingene om? Jeg har ikke peiling på hvem som har samme utfordringer som oss.
Og hvis vi ikke prater om det så vil jo ingen få vite om det?
Jeg tenker et underforum vil få litt samme funksjon som pm, men med flere deltagere. Men igjen, er det bare jeg som føler det sånn så er ikke det et behov for forumet.
Det undrer meg litt at ingen har tatt opp gutten med spesielle omsorgsbehov fra SA, og bare Else-Lill har nevnt noe om den mailen vi fikk fra Helge.

Ingvil
16-06-13, 20:51
Jeg forstår det med sensitive opplysninger, men et lukket underforum ville kanskje vært løsningen for mange?

Vi har jo foreldreforum, som en del av medlemsbasert underforum.
Her er det kun medlemmer som kan lese.

Marianne
16-06-13, 21:02
Vi har jo foreldreforum, som en del av medlemsbasert underforum.
Her er det kun medlemmer som kan lese.

Ja, absolutt :)
Jeg savner at alle presenterer seg jeg. Jeg er opptatt av at de som nettopp har startet prosessen kan lese med litt anonymt hvis de vil (mye fin informasjon her), men jeg syns man kan presentere seg hvis man er medlem og har tilgang på foreldreforum. Tanker om det, andre?

Føbe
16-06-13, 22:11
Ja, absolutt :)
Jeg savner at alle presenterer seg jeg. Jeg er opptatt av at de som nettopp har startet prosessen kan lese med litt anonymt hvis de vil (mye fin informasjon her), men jeg syns man kan presentere seg hvis man er medlem og har tilgang på foreldreforum. Tanker om det, andre?

Eg er enig med deg Marianne, syns ein skal presentere seg spesielt om dei er på medlemsforumet.
Eg er også innom her kvar dag men ikkje av dei mest aktive, og det er vel fordi eg ikkje har behov for å diskutere så mykje. Samtidig skulle eg nok vore meir aktiv kanskje?? Men sjølv om vi er no inne i ein ny venteperiode er eg ikke i ventemodus og det reduserer nok ativiteten litt.

Eg har tenkt på dei av dåke som har behov for å diskutere ting som er vanskelig og som ikkje er så lett å offentliggjere her på forum. Ja forum er nok blitt ein stad for den lykkelige adopsjonen og mange av oss opplever den lykkelige adopsjonene også. No er også adopsjonsmiljøet frå Sør-Afrika ungt. dei fleste barna går i barnehage eller småskulen slik at dei største utfordringane har ikkje meldt seg. MEN mange opplever alikevel ting som er svært vanskelig (forstå meg rett, utfordringar kjem også i tidlig alder, det er derfor dåke søker eit diskusjonsforum) Eg veit ikkje korleis ein skal løyse det utan å oppleve at ein utleverer barna. Ei lukka facebook side? Reigistrere seg med nytt nikcnavn? Har ikkje peiling egentlig.

Men eg er glad for dette forumet! Og eg er glad for alle som deler ting og alle eg har blitt kjent med her inne.

Anne
16-06-13, 22:41
denne diskusjonen går rett ut på siden til foreningen, så kanskje vi heller skulle lyttet den inn på et sted som ikke blir lagt direkte ut på internett?

Ingvil
16-06-13, 23:48
denne diskusjonen går rett ut på siden til foreningen, så kanskje vi heller skulle lyttet den inn på et sted som ikke blir lagt direkte ut på internett?

Det var igrunnen derfor jeg ba om at folk skulle sende meg PM.
Som sagt, forumet skal være for alle. Med fare for å høres ut som en sur gretten gammel tante, så er min personlige opplevelse at der er mange meninger, men når det gjelder er det plutseligt taust.. Da er det ikke så lett å gjøre noe med det :søta: Det er årsmøtet som bestemmer dersom ønsket er å gjøre store forandringer i forhold til forumet. Er det slik at ønsket kun er å lage ny tråd under det medlemsbaserte underforumet slik at ikke hvem som helst kan lese, er det fritt frem for alle medlemmer å gjøre det!

Føbe
17-06-13, 00:04
Som sagt, forumet skal være for alle. Med fare for å høres ut som en sur gretten gammel tante, så er min personlige opplevelse at der er mange meninger, men når det gjelder er det plutseligt taust.. Da er det ikke så lett å gjøre noe med det :søta: Det er årsmøtet som bestemmer dersom ønsket er å gjøre store forandringer i forhold til forumet. Er det slik at ønsket kun er å lage ny tråd under det medlemsbaserte underforumet slik at ikke hvem som helst kan lese, er det fritt frem for alle medlemmer å gjøre det!

Du er ikkje sur! Men veldig klok!

Marianne
17-06-13, 00:13

og en av grunnene til at jeg svarte åpent.Jeg syns det er veldig ok at alle vet hva jeg mener, ikke bare de jeg velger å sende pm til. men når det er sagt så husket jeg ikke på at akkurat denne tråden kunne leses av absolutt alle. Jeg ønsker meg et mye mer åpent forum (med åpent mener jeg et sted der det er plass til å diskutere alt) Hvis jeg ikke skal tørre å si det, hvem kan da vite det?

Ingvil
18-06-13, 13:52
Som de fleste kanskje har fått med seg, har det den siste tiden vært en diskusjon der det viser seg at flere synes det er en veldig "happy-go lucky"-stemning her inne. Og det skal vi også ha, men det skal også være rom for andre ting som et medlem ønsker å ta opp. Alt til sin tid. Noen føler kanskje at det blir feil å dra ned stemningen ved å lufte utfordringer eller problemer de har støtt på, og andre synes kanskje det er vanskelig å ivareta personvernet ved å ta det opp på forumet.

Hvordan kan vi praktisk løse dette på forumet?
Hvordan ønsker DU at forumet skal være - hva savner du, eller ønsker å forandre på?

Dette er en ting som kommer til å tas opp på årsmøtet. Jeg ønsker derfor konkrete forslag sendt på pm til meg. Ikke nøl med å sende inn forslag!

Bare for å legge diskusjon om at vi skal ta det på pm, åpent eller lukket forum osv eller ei død - jeg ba om konkrete forslag til hvordan vi kan endre på forum slik at vi får det slik medlemmene ønsker. Det er som sagt ikke meningen at jeg skal diskutere uten at andre vet hva som blir sagt, jeg ville bare ha forslag slik at jeg har noe å presentere på årsmøtet.

Marianne
18-06-13, 14:30
Bare for å legge diskusjon om at vi skal ta det på pm, åpent eller lukket forum osv eller ei død - jeg ba om konkrete forslag til hvordan vi kan endre på forum slik at vi får det slik medlemmene ønsker. Det er som sagt ikke meningen at jeg skal diskutere uten at andre vet hva som blir sagt, jeg ville bare ha forslag slik at jeg har noe å presentere på årsmøtet.

Og helt perfekt! :blomster:
Håper det kommer noen forslag jeg, og så håper jeg egentlig du ikke kan være på årsmøtet :hjerte2: :klem1:

Ingvil
18-06-13, 19:11
Og helt perfekt! :blomster:
Håper det kommer noen forslag jeg, og så håper jeg egentlig du ikke kan være på årsmøtet :hjerte2: :klem1:

Krysser fingrene :blunke1:
:klem1: