Side 3 av 3 FørstFørst 123
Viser resultater 21 til 25 av 25

Tråd: Styret informerer

Standard Sv: Styret informerer

Her kommer litt informasjon fra det nye styret i SA foreningen. Det nye styret ble valgt på årsmøtet på Geilo i august i år. Rollene i styret er presentert i under, i tillegg til litt bakgrunnsinformasjon om medlemmene slik at dere skal bli litt bedre kjent med oss. For bilder av medlemmene se pdf filen lagt ut på foreningens FB side den 11.oktober av Åslaug Lyngset.

Styret består av både gamle og nye ansikter, der alle har et ønske om å fortsette det viktige arbeidet med å bygge et nettverk som støtter både adoptanter og adopterte. Dersom dere har innspill til styret, tilbakemeldinger, spørsmål eller informasjon dere ønsker å dele med oss, ikke nøl med å ta kontakt.

Epost til styret: post@saforeningen.no

Kalina
    Hvem er du og hvor bor du?
    Jeg heter Kalina Sharp-Bergersen og bor på Hvalstad i Asker sammen med min mann Joakim og våre to barn Abigail og Axel. Abigail ble født i Kimberley og går i 2. klasse og Axel, som nettopp har blitt to år, ble født i Cape Town. Jeg er ny i styret, men har sittet i treffkomiteen i to år.

Hva jobber du med?
    Jeg jobber for Kirkens Nødhjelp med innovasjon og kommunikasjon av resultater, i tillegg til prosjekter innen digitalisering og bærekraftighet.

Hva betyr SA foreningen for deg?
    MYE! Vi voksne har lest oss opp og ned på forumet om alt fra tilknytning til hårstell, og utvekslet erfaringer i fokus grupper og i baren sent om kvelden på treffet. Men det viktigste at både store og små har skaffet seg et nettverk av venner over hele Norge som har en lignende historie som vår.

Hva er din rolle i styret?
    Jeg er nestleder i styret. Min hovedoppgave blir videreutviklingen av foreningens forum, inkludert forvaltningen av informasjonen som ligger der. Gleder meg veldig til å ta tak i dette.

Har du et hemmelig talent?
    Jeg er flink til å ri hest!

Torunn
    Torunn Fjær-Haugvik, 45 år og er gift med Even. Vår datter Jenny går i 2. klasse og er født litt utenfor Cape Town. Vi går og venter på tildeling for nummer 2.

Bor på Hosle i Bærum.

Hva jobber du med?
    Jeg jobber i Foreningen for hjertesyke barn. Her er mine hovedoppgaver økonomi og ungdomsarbeid, men har også flere andre små prosjekter.

For oss er det en forening hvor vi kan møte andre som har adoptert fra Sør-Afrika. Her kan vi utveksle erfaringer, få råd og tips. Jenny synes det er gøy å møte andre barn med samme bakgrunn.

Jeg ble valgt inn som vara, men har nå blitt fast styremedlem og kasserer. Håper å kunne bidra inn i styret med de erfaringene/kunnskapene jeg har.

Talent og talent… jeg kan spille en del instrumenter, selv om fleste av de tar seg best ut på utstilling for tiden…

Åslaug
    Jeg er Åslaug Lyngset, 45 år, gift med Morten og har Jonas 4 år fra Cape Town.

Jeg bor på Årvoll i Oslo.

Hva jobber du med?
    Jeg jobber som fagleder i Unikum med ansvar for kompetanseutvikling og opplæring

SA foreningen for meg betyr først og fremst at jeg og min familie har ett nettverk der vi kan treffe andre adopterte og adoptanter fra Sør-Afrika, få gode råd og tips og ha noen å diskutere både store og små spørsmål med.

Jeg satt som vara i styret i fjor, og er i år valgt inn som ordinært styremedlem. Jeg fortsetter med de samme oppgavene, og har hovedsakelig ansvar for å kvalitetssikre det som legges ut på sosiale medier, godkjenne og legge til nye medlemmer, samt produsere innhold til nyhetsbrevet.

Mange! He he.. Jeg kan plystre uten at noen ser det, jeg er veldig god på green curry gryte og jeg kan sette sammen avanserte Ikea møbler uten hjelp😊

Rune
    Jeg er Rune Skolbekken, 48 år, født og oppvokst i Nord-Odal i Hedmark der jeg også bor. Gift med Kristine og vi har to sønner, Elliot snart 7, og Georg snart 4 år. Begge er fra Cape Town.

Hva jobber du med?
    Jeg jobber som rådgiver innen vann, avløp og miljø i Nord-Odal kommune.

SA foreningen gir meg og min familie en mulighet for å treffe andre som har adoptert, ikke minst er det fantastisk å se gjensynsgleden når barna møter hverandre. Her kan vi snakke om alt, få råd fra andre, og det er et "faglig" tilbud som ikke er så lett å finne ellers. Ikke minst er det utrolig sosialt.

Jeg er kontaktperson overfor treffkomiteen, samt at jeg skal jobbe med nyhetsbrevet sammen med Åslaug. Jeg er ny i styret.

Jeg er flink til å huske ting, ofte det som er uviktig. Ellers er jeg god på digresjoner, og blitt fortalt at jeg umulig kan ha noen hemmeligheter ettersom jeg ikke klarer å slutte å prate.

Ingrid
    Jeg er Ingrid Aarnes fra Oslo, 37 år, og bor på Manglerud. Jeg er gift med Maarten fra Belgia, og vi har akkurat blitt de heldige foreldrene til nydelige Emma Rose født i Cape Town.

Hva jobber du med?
    Jeg er geolog og jobber som forsker ved Norsk Regnesentral.

SA-foreningen har vært viktig i ventetiden, både med treff på Geilo og heppetråd på forum. Og vi gleder oss til treff og arrangementer med barn i årene som kommer, og synes det er fint å kunne ha kontakt med folk fra hele landet.

Jeg er nytt varamedlem i styret.

Det er ikke så hemmelig, men jeg liker å male og drive med håndarbeid av mange slag.

Ragnhild
    Jeg er Ragnhild Mathisen, 48 år, gift med Odd Erik og mamma til Amalie, snart 11, og Markus 4 år fra Cape Town.

Jeg bor på Kjelsås i Oslo.

Hva jobber du med?
    Jeg jobber i Telenor med ansvaret for Corporate Affairs i Norge, dvs. områdene kommunikasjon, myndighetskontakt- og regulatorisk, samfunnsansvar og personvern.

SA foreningen for meg betyr at vi som familie kan treffe andre familier som skal, eller har adoptert fra Sør-Afrika. Det er et unikt og fantastisk nettverk som man kan dele erfaringer med, få gode råd fra og ikke minst få venner og ha det veldig hyggelig sammen med på treff.

Jeg er leder i styret. Fra før har jeg ett år bak meg som styremedlem.

Jeg er god på pavlova og potetsalat, sier mine nærmeste....så sånn sett ikke så veldig hemmelig og nok heller ikke noe som defineres som et talent. Men, jeg har veldig god retningssans!
    Sist endret av Kalina; 13-10-19 kl 20:31

Hei alle sammen.

Styret i Sør-Afrika foreningen har nå gått til anskaffelse av et digitalt medlemssystem. Det er flere grunner til at vi bør ha et slikt system. Den aller viktigste grunnen er at vi som forening et krav på oss i forhold til GDPR og oppbevaring av medlemsinformasjon. Andre viktige grunner er at det gir oss en bedre oversikt over våre medlemmer, vi kan nå sende ut faktura for medlemskontingenten og det gir oss muligheten til å søke støtte til våre arrangementer.

For å få mest mulig riktig informasjon inn i systemet, ønsker vi at dere som medlemmer svarer på denne undersøkelsen. Det tar ca. 2 minutter hvor vi spør om navn, telefon nummer, adresse og fødselsdato til alle i husstanden. Det er veldig fint om dere melder inn navn/fødselsdato på alle barna, ofte gis det støtte på bakgrunn av antall medlemmer.

Grunnen til at vi trenger fødselsdatoen er for å dokumentere medlemslisten i forhold til ulike tilskudd vi evt. kan søke på. Jmf til kriteriene hos Bufdir (som veldig mange tilskuddsordninger referer til) er man ikke godkjent/dokumentert medlem før man har fødselsdatoen på medlemmene.
    Vi setter stor pris på deres hjelp til å få et mest mulig riktig informasjon i vårt nye medlemssystem.

For å gis oss tilbakemelding på deres informasjon, bruk denne lenken:
    https://no.surveymonkey.com/r/J5GVYTP

Ta kontakt med torunn@haugvik.com dersom dere har noen spørsmål.

Kjære alle medlemmer i Sør-Afrikaforeningen,

Det er en krevende tid vi er inne med koronaviruset og hverdagen har blitt forandret for oss alle. Påsketider er jo vanligvis den tiden av året hvor treffkomiteen sender ut invitasjon til vårt årlige høydepunkt, treffet på Geilo. Siden vi ikke vet pr nå hva det er mulig å legge opp til av arrangementer fremover, har treffkomiteen og styret i fellesskap besluttet å avvente til etter påske med å sende ut informasjon. Treffkomiteen og styret vil sammen ha et møte første uken etter påske. Da vil vi ha fått ny informasjon fra myndighetene om hvilke tiltak som vil gjelde i Norge fremover og slik forhåpentligvis ha et noe bedre grunnlag for å vurdere situasjonen.

Styret har også besluttet å avvente utsendelse av faktura på medlemskontingenten for 2020, gitt den vanskelige situasjonen mange opplever nå. Vi kommer tilbake til dette spørsmålet når vi ser hvordan situasjonen utvikler seg.

Styret og Treffkomiteen håper alle små og store får en så fin påske som mulig og sammen sender vi varme tanker til Sør-Afrika i en vanskelig tid.

God påske!

Kjære alle i Sør-Afrikaforeningen

Håper dere har hatt en fin påske!

Treffkomiteen og styret har som varslet før påske hatt et møte for å diskutere hva vi gjør med årets treff på Geilo i lys av koronasituasjonen. Vi har gjort en grundig vurdering av situasjonen. Selv om vi fortsatt ikke vet hva som vil være myndighetenes retningslinjer for store arrangementer etter 15. juni i år, har treffkomiteen og styret i fellesskap kommet til at det ikke vil være riktig å legge opp til treff på Vestlia i år. Selv om det skulle bli åpnet opp for at det er mulig å arrangere den typen treff i sommer/høst, må vi etter all sannsynlighet fortsatt forholde oss til omfattende smitteverntiltak som vil gjøre at mange av de aktivitetene vi har på treffet ikke vil være mulig å gjennomføre. Med et arrangement som samler så mange barn, unge og voksne, med lek i lekerom, klatrepark, svømmeanlegg og store felles middager, er det vanskelig å se for seg at det skal være mulig og ikke minst forsvarlig i den tiden vi er inne i nå. Dette er selvsagt ikke en beslutning vi har tatt med lett hjerte, men vi er opptatt av at hensynet til smittevern må gå foran.

Avtalen vi har med Vestlia Resort innebærer at dersom vi avbestiller innen 1. mai i år, så vil vi ikke bli belastet noen kostnader. Styret vil derfor kontakte Vestlia for avbestilling og samtidig bekrefte bestilling for treffet neste år.

Mange av oss hadde gledet oss til årets treff og særlig er det kanskje mange av barna som nå blir skuffet. Samtidig så tror vi i treffkomiteen og styret at det er gode muligheter for å gjøre aktiviteter lokalt og regionalt i mindre grupper, som erstatning for et nasjonalt treff i år. Treffkomiteen og styret vil møtes igjen i mai for å se på muligheter for aktiviteter og møteplasser i mindre skala og vil formidle ideer og muligheter for dette til dere alle. Særlig tenker vi at det hadde vært gøy om vi klarte å gjennomføre NorSA-løp - på hver vår kant av landet og innenfor gjeldende smittevernregler - slik at vi kan sende penger til NorSA i en tid hvor behovet for hjelp kanskje er større enn noen gang. Kom gjerne med innspill og tanker om aktiviteter som kan gjennomføres. Gitt at vi er spredt over hele Norge er det vanskelig å legge opp til noe organisert fra foreningens side. Men vi kan gjerne ta innspill på gode forslag som kan formidles til alle medlemmer i foreningen og som deretter kan bli lokale initiativ på frivillig basis, samtidig som smittevern ivaretas.

Selv om vi ikke møtes på treff må vi også gjennomføre årsmøtet i Sør-Afrika foreningen. Dette vil vi forsøke å finne en løsning for digitalt og komme tilbake med et forslag til tidspunkt for dette. Deretter vil invitasjon til årsmøtet bli sendt ut i henhold til vedtektene for foreningen.
    Vi er trygge på at selv om vi ikke møtes fysisk i år, så vil fellesskapet og det gode samholdet i Sør-Afrika foreningen bestå. Og, vi samles igjen på Vestlia i 2021, i et forhåpentligvis korona-fritt miljø!

Med hilsen fra treffkomiteen og styret

Til medlemmer i Sør-Afrika foreningen,

Vi viser til meldingen som styret sendte ut før påske, der vi opplyste om at vi besluttet å avvente utsendelse av faktura på medlemskontingenten gitt den vanskelige situasjonen vi er, og har vært, i, og at vi skulle komme tilbake til dere når vi så utviklingen. Vi har nå besluttet å sende ut fakturaene, med oppfordring om å betale medlemskontingent for de av dere som har anledning til dette, med frist 1.august. Årsaken til at vi velger å sende den ut er at kontingenten er vår viktigste inntektskilde og løpende utgifter skal dekkes. Og selv om det ikke blir treff i år har vi allerede startet planlegging av neste års treff. Mange av dere har allerede betalt, og det setter vi stor pris på!

Med ønske om en god vår til alle våre medlemmer😊

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •